Druk maar tevreden! - Reisverslag uit Xiamen, China van mvanuuden - WaarBenJij.nu Druk maar tevreden! - Reisverslag uit Xiamen, China van mvanuuden - WaarBenJij.nu

Druk maar tevreden!

Door: mvanuuden

Blijf op de hoogte en volg

26 Maart 2011 | China, Xiamen

Hoi lieve mensen!

Het is alweer even geleden, sorry daarvoor, maarja, heb het heel druk met werk en als ik vrije tijd heb ga ik meestal ergens heen om toch nog zoveel mogelijk te zien en te doen.

Vorige week ben ik met een collega naar de karaoke-bar geweest (KTV) wat echt superleuk was! Je krijgt een privé-kamer (klein, middel of groot) en daar heb je dan een eigen installatie etc. Ze hadden ook veel Engelse muziek wat ik eigenlijk niet verwacht had maar ook veel 'oude' muziek, Backstreet Boys, Blue, Britney Spears, je snapt em wel! We zijn er iets van 3,5 uur geweest hoewel we met z'n 2en warren (niemand anders wilde/kon mee dus dan maar met z'n 2en haha). Veel Engelse nummers kloppen niet helemaal of hebben een hele rare videoclip (Windsor Castle of gewoon een random Chinees park hehe) maar dat mag de pret zeker niet drukken. Mijn Chinese collega was er ook van overtuigd dat 'They don't really care about us' van Michael Jackson verboden is in Amerika want 'dat had ie gelezen op internet'. Wat ik ook zei, hij geloofde me niet, nouja dan niet :P Alhoewel ik wel met werk heb gemerkt dat het een slimme jongen is maar niet de juiste contacten heeft, maarja, internet wordt over het algemeen voor waar aangenomen terwijl wij allemaal weten dat 99% van wat op internet staat gewoon onzin is of meningen zijn. Daarna lekker Chinees gegeten en 's avonds wezen stappen. Chinese mannen blijven opdringerig maarja, daar leer je wel me omgaan. Wat kunnen die mensen trouwens drinken zeg.. Whisky gemixt met Jasmijnthee is favoriet (en is zelfs nog lekker ook haha!). Als buitenlanders zijnde krijgen we vaak een VIP-card waardoor we bijv. gratis een fles wodka krijgen.... Moet je in Nederland eens proberen :P

Zondag even lekker gewinkeld met wat meiden en jongens. Hoewel winkelen er voor mij even niet echt in zit aangezien ik vorige week woensdag gezakrold ben en m'n portemonnee gejat is :| :(
Met een beetje geluk heb ik volgende week zaterdag m'n nieuwe pas en anders pas de woensdag erna aangezien maandag en dinsdag alle kantoren gesloten zijn i.v.m. Qing Ming festival. Is een festival om de voorouderen te eren, dus graven worden schoongemaakt en offers gebracht etc.

Gisteren heb ik mijn jurkje en jasje opgehaald wat ik heb laten maken en het is echt super super super mooi geworden!! Het is in 1x goed en ben er echt ontzettend blij mee :D Helaas kan ik geen foto van mezelf maken dus foto volgt later... Maar je kan denk ik niet alle details etc zien wat wel jammer is. Maar geloof me, het is echt heel mooi en chic geworden.
Morgen gaan we dus weer daarheen en ga ik een halve garderobe bestellen denk ik :P Mits ik straks even geld overgemaakt krijg uit NL naar de rekening van een andere Nederlander hier zodat ik in ieder geval geld heb hehe...
Je moet namelijk wel aanbetalen en ik wil sowieso 2 pakken laten maken, een mantelpakje en wat blousjes. Misschien ook nog een jurkje hahaha. het is omgerekend heel goedkoop, voor m'n jurkje met jasje met binnenvoering etc heb ik iets van 55 euro betaald en dan heb ik zelf een mooie stof uitgezocht etc. Dus voor dat geld moet ik zeker meer mooie spulletjes laten maken. Ik voel me wel heel chic met m'n op maat gemaakt kleren haha :D:D

Vandaag ben ik met een tripje meegeweest naar Putian, ligt ook in deze provincie. Het stage-bedrijf van een paar anderen heeft dat georganiseerd dus was heel blij dat ik mee mocht! Het was 2,5 á 3 uur met de bus. Half 8 's ochtends vertrekken dus lekker slapen in de bus ;) We zijn naar Mazu-island geweest. De gids in de bus was echt hilarisch.. Engels moet je met een beetje fantasie naar luisteren, klinkt als... Oh dat bedoelt ie hahahaha!! Het mooiste was dat ie overal haha achter zei waardoor ik vanzelf bij elke zin in de lach schoot. Waarschijnlijk moet je erbij zijn geweest haha :P Maar echt hilarisch gewoon.
Mazu is de Sea-goddess en beschermt zeemannen en vissers etc. Als baby huilde ze de eerste maand niet waardoor de Silence werd genoemd door haar ouders (=Mazu denk ik.. zoals ik al zei, het verhaal was niet heel duidelijk :P:P). Op haar 16de kreeg ze 'supernatural powers' ;) Toen ze 28 was overleed ze en leidde haar geest schippers a=naar een veilige haven.
Er is dus een groot tempelcomplex waar de vereerd wordt. Er zijn verschillende hallen met beelden en op de top van de berg staat een groot stenen beeld van ongeveer 40 meter hoog, gemaakt van 365 stenen als symbool voor elke dag van het jaar. Zo waakt ze over de mensen op het eiland en de schippers op zee. Nouja, leuk verhaal :P
Wij waren als groep de grootste attractie en hebben weer halve fotoshoots gehad :P Reactie: Whaaaaaa, buitenlanders!!!!!!!!! :P
Overal wordt veel geoffers, wierook en veel, veel eten en ook geld. Ze geloven dat de wereld van de goden en het hiernamaals op onze wereld lijkt en er daarom prijs wordt gesteld op deze spullen. Ook kun je zo je dierbare overledenen helpen in het hiernamaals. Daarnaast wordt er ontzettend veel vuurwerk (= Chinese matten) afgestoken om de kwade geesten te verdrijven en te laten schrikken. Echt een rook en herrie, niet normaal gewoon. Het was bijna Oud & Nieuw :P

We moesten dus met de boot naar het eiland en ik kan wel zeggen dat het niet de veiligste boot is die ik ooit gezien heb / op gezeten heb. Aan de andere kant zonk de Titanic wel :P
Zie ook de foto's...
De boot schommelde wel behoorlijk dus niet voor zwakke maagjes ;)

Nadat we weer terug waren op het vasteland (het was meer een dorp dan een stad maar denk niet aan een dorp zoals in Nederland...). Toen we onderweg waren zag ik wel overal langs de weg etc hele kleine mini-tempeltjes en altaartjes aangezien zich fanatiek met verering bezighoudt. Soms zie je echt alleen maar bomen met een paar boerderijtjes, geen winkels te bekennen maaarrrr, wel een tempeltje! overal branden ook kaarsjes en wierook... We kwamen ook echt langs boerderijen en 'landelijk' gebied en daar wordt wel echt hard gewerkt. mensen schoffelen met de hand het hele land om en zaaien etc wordt nog echt met een os gedaan! Waarschijnlijk zijn ze niet anders gewend en vinden ze het best prima zo maar toch is het wel heel raar om te zien.

Nouja, we waren dus weer terug in het dorp en hebben toen dik 3 kwartier gereden naar de Shaolin-tempel. Er zijn er 3 in deze provincie en 1 in de Noordelijke provincie Henan (zeg GGenan). Hier geven de monniken van oudsher beroemde Kung Fu-lessen en ook hier wordt weer Buddha vereerd, samen met de 4 Heavenly Kings (Noord, Oost, Zuis, West...). Helaas hadden we nog maar kort de tijd dus konden we ook niet lang blijven. We hebben helaas geen Kung Fu show gezien maar wel een stuk van de training. Het was ook onbekend of er überhaupt nog shows werden gegeven. Tsja, niet alles is hier even duidelijk... zelfs niet bij de lokale gidsen... ;)
De training van die kinderen (ik schat ze een jaar of 7) was best impressive. Er zit een meester bij, een monnik die waarschijnlijk meester in de Kung Fu is, die de kinderen corrigeert en helpt. Het gaat allemaal behoorlijk synchroon en ze springen en maken een halve draai en landen dan op been/heup op de vloer. Die van steen is dus niet voor mietjes ;)
Als ze niet de goede houding hebben laat de meester zien dat hij ze alsnog onderuit kan halen of wat er kan gebeuren als je bijvoorbeeld je hand niet goed houdt. Tjakka!!! Zoals ik al zei, niet voor mietjes :P

Daarna nog een stukje gezien van wat oudere jongens, een jaar of 16 denk ik, die met een bezem wat moeilijkere dingen deden, best wel cool!
Kung Fu wordt overigens puur gebruikt als verdedigingskunst aangezien omdat ze tempels vroegen vaak werden aangevallen en ook de monniken veel reisden om te prediken en daarbij vaak overvallen werden. De tempel waar wij geweest zijn is niet zo oud, een jaar of 15, omdat deze vernietigd is bij een aanval en recentelijk herbouwd is. Alle documenten zijn bij de aanval verbrand waardoor de precieze geschiedenis onbekend is, zelfs wanneer de tempel precies vernietigd is.

De weg er naartoe was trouwens niet cool! Het was echt op de top van de heuvel/berg met allemaal haarspeldbochten waarbij je naar beneden kijkt en denkt, hmm, als dit maar goed gaat. In de hele vallei staan fruitbomen waar mensen de vruchten beschermen met papier of folie tegen vogels en andere beesten. Dat wordt dus allemaal met de hand gedaan en geloof me, het zijn er veeeeeeel en niet op de meest makkelijke/veilige plekken. Langs de kant van de weg staan ook weer overal altaartjes wat indrukwekkend en mooi blijft. Bovenop de berg is dus de Shaolin-tempel en het is daar koud zeg, damn! Het is dan ook nog geen zomer en het was rond 4 uur 's middags maar het ligt ook erg hoog en het is 'landelijk' gebied dus brrrrrr.... Echt ijskoud! Stel je voor dat je dan als 7-jarige moet trainen op de stenen buitenvloer ;)
Het is wel een eer als je kind daar getraind wordt door de monniken dus ik neem aan dat de kinderen uit goede families komen. het is wel op zaterdag dus dit doen ze allemaal buiten school om... Is weer eens wat anders dan op zaterdag bij de F-jes voetballen ;)

In de vallei lagen ook veel velden met gele bloemen, echt heel mooi! Sowieso heel veel natuur, echt heel mooi..

We hebben op het eiland ook nog geluncht en als er iets is wat je leert hier is het wel, niet zeuren maar gewoon eten!! Ik heb gewoon alles gegeten wat er kwam en het was nog goed te eten ook! Het is wel raar dat op de een of andere manier je smaak veranderd en je in ieder geval een stuk minder kieskeurig wordt.
Garnalen? Ja, prima, kop en staart eraf en gewoon met schaal eten, geen probleem :P
Morgen ga ik werken en naar de stoffenmarkt. 's Avonds weer lekker met z'n allen in m'n appartementje koken wat altijd heel gezellig is.
Volgende week nog maar eens checken hoe het met de planning staat en kijken wanneer ik naar Shanghai, Hong Kond en Guilin kan... Hoop dat het allemaal lukt qua tijd, er is zoveel te zien en te doen!

Nou, dat was weer een flink verhaal dus denk dat jullie het er voorlopig weer even mee moeten doen :P

Het verkeer blijft chaos, het winkelen leuk en de mensen vriendelijk. Wat dat betreft is dit wel een goede stad voor je eerste (lange) bezoek aan China wat at is zeker niet overal zo. Het verkeer kan nog veel erger, de stad veel en veel drukker en de mensen onvriendelijker. Shanghai heeft bijv ongeveer evenveel inwoners als heel Nederland hahaha :P Kan het me nog niet echt voorstellen dus hoop dat ik er snel heen kan!

Hele dikke kus en tot snel!

  • 26 Maart 2011 - 19:30

    Akiii:

    Hee Dot!
    Wat fijn, het klinkt echt alsof je het naar je zin hebt! Je hebt ook allemaal buitenlanders ontmoet? hoe kom je daar aan? Heel veel genietens van mij xx!

  • 29 Maart 2011 - 06:59

    Sieb:

    Wat gaaf zeg, om alles te lezen! Zo te horen alleen maar genieten... En werken! :-) veel plezier nog, maar volgens mij komt dat goed. Time flies when you're having fun.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xiamen

China-town

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2011

Rockin' Shanghai!

25 April 2011

Chinese ziekenhuizen

26 Maart 2011

Druk maar tevreden!

13 Maart 2011

China is awesome!!!

07 Maart 2011

Yammie, yammie!

Actief sinds 10 Feb. 2011
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 21185

Voorgaande reizen:

17 September 2011 - 02 Oktober 2011

Singapore en Maleisië

02 Juli 2011 - 07 Juli 2011

Singapore!

04 Februari 2011 - 14 Mei 2011

China-town

Landen bezocht: